Kariéra bez hraníc



Čo by mali robiť lepšie?

1. Byť silnejšie zameraní na CSR (spoločenská zodpovednosť firmy)

Podľa najnovších výskumov, generácia Miléniových detí (t.j. všetci narodení po 1980) sleduje prísnym očkom CSR aktivity firiem na trhu. Aj na základe toho sa rozhoduje, pre ktorú firmu pracovať a pre ktorú nie. Výskumy CIPD (Chartered Institute of Personal Development) ukazujú silný medziročný nárast ľudí, ktorí radšej uprednostnia menší plat v dobrej - spoločensky zodpovednej firme, než pozíciu, v ktorej zarábajú "veľké peniaze", ale nemajú pocit naplnenia, lebo robia pre firmu, ktorú si nevážia. Priority sa s novou generáciou obracajú - pracovníci hľadajú zmysluplný život a zmysluplnú prácu, nie len mešec peňazí, ktorý sa časom tak či tak raz vyprázdni.

Od Google ako vodcu na trhu sa taktiež očakáva, že prinesie isté inovatívne praktiky aj v týchto oblastiach - neziskové aktivity raz za mesiac a 5000 dolárov na hybridné auto sú veľmi skromným začiatkom. Iné firmy už dávno ponúkajú tzv. "pracovné dni mimo práce", počas ktorých si zamestnanci môžu sami vybrať, pre ktorú neziskovú organizáciu budú pracovať (a sú za to zaplatení ako v každý iný pracovný deň v kancelárii), prípadne majú interného CSR poradcu, ktorý vyhľadáva príležitosti, kde môže firma reálne pomôcť. Google zatiaľ nič také nemá. Možno sa na túto oblasť nesústredili, lebo si zatiaľ neuvedomujú, že im môže hroziť aj to, čo sa stalo už v inej firme vo Veľkej Británii: jeden z vyšších finančných manažérov spreneveril státisíce libier, ktoré následne venoval neziskovej organizácii, ktorú firma už dlho ignorovala v ich žiadosti o podporu.

2. Dosiahnuť istú jasnosť v interných projektoch pre účely náboru

V Google v jednom čase prebieha také množstvo rôznych projektov, že ani oni sami nemajú jasno v tom, koľko ich je. Ak firma nemá s niekým jasné plány a bol/a prijatý/á len preto, že sa raz môže zísť a má skvelý potenciál, má tento človek ponechanú voľnú ruku a môže pracovať na ľubovoľnom projekte.. Táto sloboda je na istý čas skvelá, no po čase sa cítia títo ľudia nevyužití a ostávajú v Google len preto, že ide o nenapodobiteľného zamestnávateľa, a čakajú ďalej na svoju príležitosť zaskvieť sa. Vieme však aj o kandidátoch, ktorých tento prístup odradí hneď pri nábore - rozhodnú sa neakceptovať ponuku, lebo Google im nevie povedať, s kým budú v tíme, na čom budú pracovať a kto bude ich budúci šéf. A to naozaj nemusí každému vyhovovať. S podobnými problémami sa boria napríklad aj poradenské firmy, ktoré pri nízkych zákazkách nechávajú prebytočných ľudí takpovediac sedieť na lavičke a sú platení za to, že nerobia nič, prípadne v tom lepšom prípade sa vzdelávajú. Pri príliš častom alebo dlhom sedení na tejto pomyselnej lavičke však nastupuje frustrácia a v konečnom dôsledku znížený výkon a neskôr odchod.

3. Obmedzenie náboru na vysoko vzdelaných kandidátov

Získavajú síce tých najlepších absolventov a z najlepších škôl na svete, a taktiež inžinierov, ktorým sa v ich špecializácii nik nevyrovná, plus samotné profesorské kapacity z univerzít, avšak. Unikajú im také talenty, ako je napríklad Bill Gates - ľudia, ktorí nedokončili školu, lebo začali podnikať, pretože nezniesli nad sebou byrokraciu alebo systém danej univerzity. Takéto talenty sa nevychovávajú, tie "rastú na divoko". Treba ich len hľadať, a to často mimo a inak ako pri skupine vysokoškolsky vzdelaných ľudí.

4. Neustály a neobmedzený rast

V odvetví sa silne špekuluje o tom, ako sa Google ako organizácia bude ďalej vyvíjať. Mnohí analytici predpovedajú osud podobný povedzme Microsoftu, kedy sa z "cool" firmy s povesťou rebela a nekonformity stáva byrokratický monolit, ktorý je súčasťou zriadenia, od ktorého sa pred tým dištancoval. Všetko zatiaľ nasvedčuje, že Google robí všetko pre to, aby sa tak čo najskôr nestalo, no veľkosť, komplexnosť a sila firmy budú vyžadovať stále kreatívnejšie prístupy, aby sa im ako mamutovi podarilo udržať svižnosť šťuky.

Príležitosti pre mňa


Kariéra Bez Hraníc, spol. Yeminee s. r.o.
E-mail: stanka.svecova@gmail.com, Skype: karierazahranicami
2007 © Yeminee, s.r.o.

webdesign © bart.sk

EPICORFinalne_logo_accenture.jpgLogo.gifLogo_Proactive_HR.jpgNEWlogo.jpglogo2.jpglogo_big.jpgeducation_text_-_zmena_loga.jpgtarget.jpgAIESEC_logo_modrenabielom.jpg