Kariéra bez hraníc



Dubaj

Ján Bičej pracuje ako konzultant pre renomovanú firmu Mercer Management Consulting, v jej pobočke v Dubai (Spojené Arabské Emiráty). Rozprávame sa s ním o jeho skúsenostiach:

Dubai.jpg

Na tejto pozícii si dosť "čestvý", nastúpil si v januári 2007. Aký máš pocit, že sa Ti zatiaľ darí? 
 

Pocit mám zatiaľ skvelý. V práci je to pre mňa dosť veľká zmena, ale vedel som, čo čakať a to sa zatiaľ aj naplnilo, takže žiadné veľké prekvapenia neboli. Keďže som v celku túlavý typ človeka, tak si na nové prostredie zvykám relatívne ľahko. Pôvodne som sem prišiel na dočasnú dobu (jeden rok), takže som veľmi neriešil, aké to bude a či to zvládnem. Ale keďže sa moje očakávania viac než naplnili, tak zvažujem dlhodobejší pobyt v tejto exotike. 

Komu "reportuješ", ktorá pozícia je Ti priamo nadriadená?
 

Je to vždy môj projektový manažér a taktiež záleží od projektu, na ktorom momentálne pracujem. S mojím terajším manažérom momentálne pracujeme na definovaní korporátnej stratégie v oblasti telekomunikácií pre regionálny holding. 

Ako si sa o tejto práci dozvedel, a ako vyzeral náborový proces? 
 

O tejto práci som sa dozvedel prostredníctvom kariérneho portálu svojej univerzity (Cornell University Career Services). Náborový proces vyzeral celkom jednoducho, prvý pohovor bol telefonický, druhé a tretie kolo bolo už uskutočnené priamo vo firme. Prvý pohovor viedol náborový špecialista, kdežto druhé a tretie kolo viedli priamo moji terajší kolegovia - konzultanti. V každom kole bola väčšia časť zameraná na riešenie prípadových štúdií a zvyšok na pohovor o životopise a skúsenostiach vo všeobecnosti. Na pohovore sledovali predovšetkým predpoklady na prácu konzultanta: porozumenie a zmysel pre biznis, analytické schopnosti a schopnosť štrukturovať riešenie rôznych problémov. 

Čo je hlavná náplň tvojej práce v každodennom živote? 
 

Ako súčasť menšieho tímu (2 až 3 ľudia) mám ja konkrétne na zodpovednosti analýzu strategických, kvantitatívnych a obchodných problémov. Spoločne s kolegami spolupracujeme s klientom na definícii a riešení problémov, komunikujeme postup, získavame informácie z formálnych a neformálnych zdrojov. Na záver sa definujú odporúčania, ktoré sú pre klienta vlastne výsledkom našej práce. Tie sú spracované v "powerpoint" prezentácii a prezentované klientovi. 

S ktorými skupinami ľudí najviac komunikuješ na dennodennej báze? 
 

Sú to najmä členovia môjho tímu a kontaktné osoby na strane klienta. 

Ako vyzerá tvoj typický deň:
 

  • 9:00 hodín ráno - dôjdem "na ofis" a skontrolujem si email. Urobím si prehľad, aké stretnutia a porady ma čakajú
  • Počas dňa pracujem na veciach - záleží od fázy projektu, v ktorej sme.
  • Buď idem na stretnutie s klientom, alebo máme telekonferenciu ohľadom získania informácií, ktoré potrebujem, alebo analyzujem informácie na ofise (práca na počítači, najmä excel)
  • Pripravujem ppt prezentáciu
  • Sadnem si / zatelefonujeme si s klientom alebo svojím tímom a dohadujeme spoločný postup práce (to sa robí často a kontinuálne)
  • Denná porada s projektovým tímom ohľadom postupu práce a dohodnutia nasledovných krokov
  • Počas dňa však musím byť aj flexibilný a spĺňať ad-hoc úlohy, ktoré vyplývajú z mojej práce (zariaďovať logistiku, letenky, hotely, školenia, interné projekty atď)
  • Prácu opúšťam asi okolo 9tej večer, ale podľa potreby aj dlhšie
  • Pokiaľ je pre projekt nevyhnutné cestovanie, tak strávim ďalší čas na letiskách, v lietadle, taxíkoch a hoteloch.

Využívaš nejaké benefity spojené s týmto pracovným miestom? Ako hodnotíš platové ohodnotenie?  

Okrem skvelého kolektívu, čo je obrovská výhoda, máme aj podnikové a tímové bonusy, každoročné zvýšenie platu (ktoré závisí od ohodnotenia jednotlivca), poskytnutý pracovný mobil, laptop a iné. Taktiež sú organizované podnikové akcie mimo kancelárie pre zamestnancov a ich rodinných príslušníkov. Okrem toho mám uhradené cestovné náklady do práce a taktiež prístup k podporným programom pre zamestnancov. 

Z profesionálneho hľadiska je úžasné, že mám aj vlastného mentora a sú mi poskytované mnohé možnosti ďalšieho vzdelávania - kurzy, školenia atď. 

Čo sa týka platu, je pravdepodobné, že s mojou kvalifikáciou a pracovnými skúsenosťami (2 roky), by som lepšie ohodnotenú prácu hľadal ťažko. 

Čo považuješ za 3 najväčšie plusy tejto práce? 
 

Sú to profesionálny rast, zaujímavá práca a adekvátne ohodnotenie. 

A má to aj mínusy? 
 

Časová náročnosť (ako som spomenul, je normálne, že strávim v kancelárii celý deň - od 9tej rána, do 9tej večera, a neskôr). Taktiež dosť cestovania na pracovných cestách, čo súvisí s treťou nevýhodou - je zložité v takýchto podmienkach viesť plnohodnotný osobný život. Ale kto chce, ten hľadá, a kto hľadá, ten nájde, takže sa to dá (človek je v tomto odsúdený na toleranciu svojich blízkych ľudí). 

Ktoré zručnosti a kompetencie využívaš v tejto práci najviac? 
 

Ak sa to dá zhrnúť do kompetencií, tak ide o aktívne počúvanie (práca s klientom), ďalej neustále učenie sa, kritické myslenie, koordinovanie aktivít, komplexné riešenie problémov a rozhodovacie schopnosti. Taktiež mi pomáha vyjednávanie, presvedčovanie, verbálna komunikácia a manažment času. 

Čím sa Tvoja pozícia odlišuje od podobnej pozície na Slovensku? 
 

Z mojej skúsenosti sa najviac líši asi mierou dôležitosti projektov pre klienta - pracuje sa na veľkých dôležitých veciach a tak cítim omnoho väčšiu zodpovednosť za rozhodnutia, ktoré sa pripravujú pre klienta. Takisto možnosť pracovať v ozaj dynamickom biznis prostredí s veľkými kultúrno-spoločenskými nárokmi. A posledný, viditeľný rozdiel, je ohodnotenie. 

Aké sú podľa Teba hlavné dôvody ZA - prečo ísť žiť do tejto exotickej krajiny? 
 

Sú to príjemné prostredie a medzinárodná komunita, dynamika životného štýlu, dynamika v práci. Veľkou výhodou je pekné počasie počas takmer celého roka. Pohodlný život a zaujímavá kultúra. 

Vidíš aj nejaké dôvody PREČO NIE? 
 

Pre niekoho tu môže byť problém všadeprítomný dojem materializmu a neznesiteľné počasie (horúco) 2 mesiace v roku. 

Keď hovoríme o kultúre, ako zvládaš život v tejto pre nás tak exotickej kultúre a ako sa kulturálne/náboženské rozdiely medzi Tebou a lokálnymi prejavujú v Tvojom dennodennom živote? 
 

V Dubaji je približne 70 percent obyvateľov prisťahovalcov a v práci je to číslo pravdepodobne ešte vyššie. Je to skôr o zvyku na multikultúrnu spoločnosť, ako o prispôsobení sa jednej lokálnej kultúre (ako je to asi v okolitých krajinách). 

Akú najväčšiu odlišnosť v pracovnom živote tam a na Slovensku si postrehol? 
 

Koncept času a dochvíľnosti je tu iný - omnoho ležérnejší. Niekedy sa dlho dohaduje istý termín a potom sa následne rýchlo zmení, resp. stretnutie "odloží". 

Ktoré odvetvia považuješ za najviac prekvitajúce v tejto krajine? Čo je na úpadku? 
 

Z mojej krátkej skúsenosti som nadobudol dojem, že "bežia" nehnuteľnosti, cestovný ruch a IT a technológie.
Na úpadku sa tu na prvy pohlad nezdá byť nič, len trh s nehnuteľnosťami rastie pomalším tempom - ale rastie.

Ďakujeme za rozhovor!

Príležitosti pre mňa


Kariéra Bez Hraníc, spol. Yeminee s. r.o.
E-mail: kariera@zahranicami.sk, Skype: karierazahranicami
2007 © Yeminee, s.r.o.

webdesign © bart.sk

EPICORFinalne_logo_accenture.jpgLogo.gifLogo_Proactive_HR.jpgNEWlogo.jpglogo2.jpglogo_big.jpgeducation_text_-_zmena_loga.jpgtarget.jpgAIESEC_logo_modrenabielom.jpg