Kariéra bez hraníc



Zuzana Chomisteková - Knowledge Manager - ISS Consulting - Kuala Lumpur

Zuzana Chomisteková (pred rokmi absolventka Poľnohospodárskej univerzity v Nitre) od októbra 2004 pracuje na pozícii Knowledge Manager vo firme ISS Consulting (založená v Nemecku) v Kuala Lumpur, Malajzia. Okrem úžasnej životnej skúsenosti, ktorou je samo o sebe každodenné fungovanie v tejto pre Slovákov exotickej krajine, jej Malajzia otvára aj mnoho profesionálnych príležitostí. O jej kariére v Kuala Lumpur hovorí sama...

Kuala_Lumpur.jpg

Komu "reportuješ", ktorá pozícia je Ti priamo nadriadená:

Záleží to od projektu, na ktorom momentálne pracujem. Je to buď CEO, Consulting Manager alebo Regional HR director.
 

Aký bol náborový proces na túto pozíciu?

Pohovor sa skladal z dvoch kôl, prvý pohovor bol s CEO a druhý s Riaditeľom pre rozvoj. Pôvodne som aplikovala na inú pozíciu, na ktorú však potrebovali lokálneho človeka. Asi som ich však presvedčila o svojich schopnostiach, keďže mi o pár dní na to zavolali, že pre mňa vytvorili inú pozíciu - Knowledge Manager. 

Čo je hlavná náplň tvojej role/práce - oficiálny popis práce na papieri? 

Riadiť oblasť "Knowledge Management", čo z prekladu znamená manažment vedomostí. Konkrétne do toho spadajú nástroje ako databázy projektov a informácií (vedomostí), "matrix skill" (matica alebo tabuľka schopností vo firme), a náš intranetový portál. Ďalej sú to tréningy a rozvoj (Training and Development), do ktorého spadá tréningový portál a plánovanie a organizovanie tréningov a seminárov pre našich zamestnancov. Treťou oblasťou je implementácia tzv. Talent Retention Strategies, čo sú cesty a spôsoby udržania kvalitných zamestnancov (všeobecne pomenovaných ako "talent") vo firme. Moja parketa je vzdelávanie a osobnostný rozvoj každého jednotlivca vo firme. Ostatné aktivity:
Koordinácia "Help Desk Support", budem citovať: help desk certification and upgrade, coordinating team of support consultants, liaising with clients and Help-Desk Pre-Sales.
Interný marketing - tvorba a koordinácia interného bulletinu - newsletter v celom regióne.
Nábor - predselekcia, výberový panel a pohovory. 

A teraz polopate - čo to v bežnom živote znamená? 

Viac menej je mojou úlohou udržiavať systém v Knowledge Managment-e a monitorovať tzv. Knowledge gap. V tejto oblasti vytvráram rôzne podporné systémy, ktoré "software developer" potom premieňa do online podoby.

Taktiež mám na starosti podporu a mentoring konzultantov - asistovať im pri riešení ich problémov a potrieb. Organizujem školenia a vzdelávacie semináre a najnovšie aj Akadémiu (management trainee program), ktorá bude trvať približne 6 mesiacov. V týchto týždňoch rozvíjam aj "talent retention" stratégiu (stratégia na udržanie a rozvoj talentov vo firme), ktorá pokrýva rôzne zaujímavé firemné aktivity pre zamestnancov. 

Okrem týchto aktivít monitorujem prácu konzultantov a ohodnocovanie ich výkonov, najmä ak sú alokovaní do Help Desk. Tento Help Desk je celý v mojej réžii - skvalitňovanie systému, koordinácia konzultantov, pre-sales aktivity a komunikácia s klientmi. 

Pred pár mesiacmi som mala na starosti celý náborový proces, ale s rastom firmy prešla táto oblasť na iného zamestananca a tak som teraz zapojená v nábore len tým spôsobom, že sa zúčastňujem výberovej rady (review board) pri selekcii kandidátov na moje vlastné projekty. Ako čerešničku na torte mám na starosti interný marketing, v rámci ktorého koordinujem interný "newsletter". 

Ako vyzerá tvoj typický deň? 

Môj pracovný deň sa začína zväčša o 9tej ráno a končievam okolo 7mej večer. Začiatok pracovnej doby a obedňajšia prestávka sú flexibilné, keďže firma má zavedenú podľa mňa pozitívnu stratégiu nekontrolovania času príchodov a odchodov zamestnancov - dôležité je, ako svoju prácu každý vykonáva (sledujeme to prostredníctvom merania produktivity a plnenia termínov - "deadlines"). 

Tak a teraz zopár detailov o mojom dni:

  1. Kávička a prečítanie si najnovších správ na internete
  2. Monitoring Help Desku a odpovedanie na najurgentnejšie e-maily
  3. Práca na projekte a riešenie "vyskakujúcich urgentných úloh"
  4. Dvojhodinový obed
  5. Pohovory s kandidátmi
  6. Riešenie a koordinácia úloh na projektoch
  7. Odpovedanie na menej urgentné e-maily
  8. V prípade nutnosti večerná krátka porada s nadriadeným (zväčša po 18.tej hodine) 

Využívaš nejaké benefity spojené s týmto pracovným miestom? 

Je ich dosť, takže ich pekne stručne vymenujem:

  • Bonusy (podnikové alebo tímové)
  • Každoročné zvýšenie platu
  • Skvelý kolektív
  • Flexibilný pracovný čas
  • Pracovný mobil, laptop a iné pomôcky
  • Pravidelné podnikové akcie mimo
  • Možnosť ďalšieho vzdelávania (kurzy)
  • Starostlivosť o zdravie: Lekárske benefity - preplácanie návštev zubára, raz ročne príspevok na okuliare
  • Letenky na Slovensko 

Ako je platobne ohodnotená Tvoja pozícia? 

Príjemne - možnosť z platu pohodlne žiť, cestovať a investovať. 

Aké sú podľa Teba 3 najväčšie plusy tejto práce: 

Určite flexibilita a nie obrovská organizačná hierarchia: nemusím sa predierať mnohými ľuďmi len aby som získala súhlas pre isté rozhodnutia. Mám voľnú ruku a dosť veľké právovmoci, ktoré by som pravdepodobne v MNC (multinational corporation) nemala. 

Taktiež rýchly rast firmy - som v dynamicky rastúcej firme na úžasne dynamickom trhu.

Mladý medzinárodný kolektív - svieže myšlienky, rôzne kreatívne pohľady na riešenia úloh a príjemní ľudia v približne rovnakom veku. 

A čo tak mínusy tejto práce? 

Je tu veľká fluktuácia konzultantov, čo nie je dobré pre tímovú atmosféru. 

Striedajú sa nám obdobia, ktoré sú nesmierne náročné na množstvo práce, s obdobiami, keď práce nie je až tak veľa, takže sa musíme naučiť ako zvládať aj veľký stres v istých obdobiach, a neefektivitu a nudu zase v iných. 

Čo si človek nevyjedná, to nemá...to taktiež znamená, že o ocenenie a zvýšenie platu musíte jasne požiadať a tvrdo za tým ísť. 

Aké najväčšie výzvy a problémy si musela prekonať zo začiatku na tejto pozícii? 

Išlo najmä o oboznámenie sa s IT prostredím a SAP systémom. Taktiež prechod z "normálneho" firemného prostredia do prostredia konzultantov, kde mnhé štandardné firemné procesy nefungujú, bol pre mňa šokom. Ďalšou osobnou výzvou bolo získať si rešpekt a nájsť vlastnú pozíciu v prostredí ovládanom mužmi. Sme proste 95% mužský kolektív. 

Ktoré zručnosti a kompetencie využívaš v tejto práci najviac? 

Ide hlavne o mäkké zručnosti, ako sú rozhodovanie, koordinácia, riadenie učiacich sa stratégií, aktívne počúvanie, inštruktáž, monitorovanie, manažment ľudských zdrojov, inovatívne myslenie a tvorba nových systémov. 

Čím sa Tvoja pozícia odlišuje od podobnej pozície na Slovensku? 

Nemám dobrý prehľad o tom, ako by sa moja Knowledge Manager pozícia odlišovala na Slovensku. Osobne som sa s takou pozíciou na Slovensku nestretla, ale na druhej strane - nemala som dôvod po tom pátrať. Asi najväčšia odlišnosť je v tom, že tu každodenne pracujem s ázijskou mentalitou: malajzičania, singapurčania, indonézania, indovia, čiňania, thajci, japonci; a to v nemecky riadenej firme. 

Najväčší rozdiel je naozaj vo firemnej kultúre a veľmi špecifickom a teda i odlišnom trhu práce. 

Teraz niečo o krajine: aké sú podľa Teba naj dôvody, prečo ísť žiť a pracovať do Malajzie? 

Sú to vysoká rýchlosť a dynamika, akou sa krajina vyvíja - dostávam sa k postupom a možnostiam, ktoré by som proste na Slovensku nemala. 

Taktiež je to rôznorodosť kultúr a ich prelínanie, obohacovanie a spolupráca. Dáva to úplne iný rozmer práci a celému životu v tejto krajine. 

Veľmi odlišné prístupy k práci a riešenia problémov. 

Na človeka sa tu nedívajú ako na niekoho z "východnej Európy", skôr ide o pozitívnu diskrimináciu. 

A dôvody proti? 

Určite tu nechoď, ak nie si dosť prispôsobivý a otvorený veľmi "iným" prístupom a pohľadom. Taktiež to nie je krajina pre Teba, ak nie si vyzbrojený veľkou dávkou trpezlivosti - pretože spôsob práce je tu viac voľnejší, často neexistujú termíny/deadliny a zamestnanci nie sú až tak efektívni v porovnaní s Európanmi, respektíve Slovákmi. 

Zuzka, dáš nám nejaké tipy a triky ako profesionálne uspieť v Malajzijskej kultúre? 

Keďže Malajzia je exotická a úplne odlišná krajina od Slovenska (alebo ako moji kolegovia vravia, slovensko je veľmi exotické pre Malajziu), odporúčala by som začať Internship program a na základe danej skúsenosti zistiť, či vám bude krajina dostatočne vyhovovať. Taktiež počas daného internshipu zistiť, ako funguje pracovný trh a ake su moznosti uplatnenia na trhu. 

Pravdou je, že väčšina zahraničných pracovníkov v Malajzii sú buď stážisti alebo ľudia vyslaní z materskej firmy/zahraničnej pobočky. Je to aj kvôli tomu, že Malajzia má veľmi zložitý proces získavania pracovného povolenia a máloktorá firma je ochotná sa do toho pustiť, ak si človek hľadá prácu z Malajzie. 

Veľkú výhodu majú IT firmy, ktoré sú členmi Multimediálneho koridoru (MSC status) - tie majú špeciálnu podporu od vlády, čo znamená, že pre tieto firmy je jednoduché vybaviť pracovné povolenie pre zahraničného človeka, čo bol aj môj prípad. 

Ktoré odvetvia sú podľa Teba najviac prekvitajúce v Majlazii v posledných rokoch: 

Sú to definitívne IT, Oil and Gas, Construction (stavebníctvo) a turizmus. 

Vďaka za inšpiratívny rozhovor!



Diskusia

29.10.2010 19:39:57 - obchodovanie s Malajziou
29.10.2010 19:39:26 - obchodovanie s Malajziou
29.09.2010 18:35:12 - Praca
11.03.2008 15:35:42 - AIESEC career:)
06.12.2007 02:00:56 - hladanie prace v Malajzii

Čítať celú diskusiu

Príležitosti pre mňa


Kariéra Bez Hraníc, spol. Yeminee s. r.o.
E-mail: stanka.svecova@gmail.com, Skype: karierazahranicami
2007 © Yeminee, s.r.o.

webdesign © bart.sk

EPICORFinalne_logo_accenture.jpgLogo.gifLogo_Proactive_HR.jpgNEWlogo.jpglogo2.jpglogo_big.jpgeducation_text_-_zmena_loga.jpgtarget.jpgAIESEC_logo_modrenabielom.jpg